Ondernemer aan het woord: Apotheek Zeeburg

Wij spraken met Elton Jauw, eigenaar van Apotheek Zeeburg. Hij vertelt meer over het ontstaan van zijn winkel en de bijzondere producten in de apotheek.

In 1994 verhuist apothekersfamilie Jauw het bedrijf van een noodkeet naar een pand in winkelcentrum Brazilië. Tegenwoordig wordt het ‘’familiebedrijf’’ gerund door Elton Jauw en zijn zus Rosalien Jauw.

Elton studeert in 2007 af aan de universiteit van Utrecht en stapt in het bedrijf van zijn ouders: Apotheek Zeeburg. De apotheek is geen keten, maar een opzichzelfstaand bedrijf, wat volgens Elton veel voordelen heeft. ‘’Daardoor kunnen wij meer maatwerk leveren. Bij ketens heb je vaak stappenplannen waar je je aan moet voldoen: Dit is de situatie en dit is de oplossing. Wij denken veel meer met de patiënt mee en zijn ook flexibeler. Wel waar het kan, want natuurlijk hebben wij ook te maken met wet- en regelgeving. Niet alleen vanuit de overheid maar ook vanuit de verzekeringen. Het is soms nog best een worsteling om hier een weg in te kunnen vinden’’.

Wanneer Elton gevraagd wordt naar het meest bijzondere product in het assortiment, hoeft hij niet lang na te denken: De COVID-zelftest. ‘’De zelftest is natuurlijk niet heel bijzonder, maar wel ontzettend actueel’’ zegt Elton. Binnen de apotheek zijn de gevolgen van de COVID-pandemie ook goed zichtbaar geweest. ‘’Vooral in het begin hebben wij flinke uitdagingen gehad. Wij kregen ook te maken met het zogenaamde wc-papier effect. Mensen gingen de medicijnen waar je langer aan vast zit, zoals medicijnen voor hoge bloeddruk of diabetes, ineens inslaan. De volumes van de receptuur werden veel groter. Ook hadden wij werknemers die preventief thuis bleven. Al met al was er veel meer werk met veel minder mensen’’.

Door de COVID-pandemie hebben Elton en zijn familie ook veel geleerd. Zo kwamen er samenwerking met klanten en artsen waardoor er meer vooruit gewerkt werd, er beter werd gepland en veel meer informatie verstrekt kon worden. Klanten worden op die manier ontzorgt wat betreft hun medicatie en de processen binnen de apotheek lopen daardoor soepeler.

Sinds januari 2021 is er een afhaalautomaat geplaatst aan de achterkant van de apotheek. Dat is voor iedereen nog wennen. Uit Corona perspectief is dit fijn omdat dit de contactmomenten verminderd. Apotheek Zeeburg hoopt hiermee ok de wachttijden te kunnen verminderen en meer service te kunnen bieden buiten openingstijden om.

Apotheek Zeeburg staat voor service en dat wordt opgemerkt in de zorg, interesse en energie richting  klanten toe ‘’Wij verkopen natuurlijk ook veel handverkoopproducten; medicijnen waar je geen recept voor nodig hebt. Aangezien wij onze klanten goed kennen weten wij precies of deze recepten goed samen kunnen met de medicijnen die onze klanten wél op recept gebruiken. Dat is echt de toegevoegde waarden van ons familiebedrijf’’